Succesul tau e si al nostru!

Despre PR si brandul de tara

STRATEGIC.RO
29 mai 2009

PR-ul a fost de multe ori acuzat ca reprezinta o forma de manipulare, un mijloc de a minti, intr-un mod cat mai credibil, consumatorii, publicul, in general. Mai grav este faptul ca unii chiar ar vrea sa-i ceara PR-ului sa faca acest lucru…

PR-ul reprezinta acea forma particulara de comunicare prin care un brand comunica cu publicul lui si este, prin aceasta, principalul mijloc prin care un brand se repozitioneaza permanent in mintea noastra, principalul mijloc prin care se poate ajunge la un branding si rebranding autentic. PR-ul realizeaza comunicarea si pozitionarea valorilor acelui brand, dar nu poate si nu are voie sa incerce a crea el surogate de valori.

Este interesant de urmarit aceasta confuzie la cel mai inalt nivel, atunci cand vorbim de brandul de tara. Sunt deja multi ani de cand subiectul este periodic resuscitat. Dar, de fiecare data, subiectul a fost abordat la modul la care un grup de creativi ar putea elabora un mesaj sau o strategie de comunicare capabila sa reinventeze Romania. Chiar s-au platit bani grei pe clipuri publicitare menite sa branduiasca Romania…

Germania postbelica, aproape stearsa de pe fata pamantului de amploarea bombardamentelor, a transformat masura punitiva de inscriptionare a produselor fabricate in aceasta tara, Made in Germany, intr-o marca de calitate. Si calitatea germana este, deja de ani de zile, un brand de tara. Dar s-a obtinut intai prin munca si abia apoi prin comunicare. Japonia, la randul ei, s-a ridicat din dezastrul si umilinta infrangerii totale. A reusit prin perseverenta si tenacitate, dar si datorita unor adevarati strategi ai economiei. Astazi, este un adevarat simbol, un fel de Pasare Phoenix a timpurilor moderne.

Oscilam, de multe ori, intre un nationalism inteles ca o politica a strutului de a baga capul in nisip si a nu vedea ce se intampla in jurul lui si o deschidere a unor iluzorii aripi ce ar trebui sa ne poarte intr-un vis al globalizarii. Insa nu ne dam seama ca ambele reprezinta doua clisee demult perimate. In mileniul trei, nu mai este loc nici de piete locale siesi suficiente si nici de visul american al unei globalizari indistincte. Pamantul este mult prea mic pentru a mai putea fi vazut astazi altfel decat un adevarat sat planetar. Dar fiecare tara este purtatoarea unor traditii si obiceiuri care ii confera valoare si de care nu ai voie sa nu tii seama daca vrei sa mergi inainte. Astfel, totul este globalizat, dar nu se poate face abstractie de particularitatile locale.

In Franta, in Provence, prinde din ce in ce mai mult contur un brand regional, un brand al vietii sanatoase centrate pe consumul de vin si alimente naturale si proaspete. Pestera de la Altamira, din Spania, este un punct de atractie pentru intreg satul planetar.

Insa o extraordinara descoperire arheologica, dinozaurii din Tara Hategului, este necunoscuta pana si politistilor ce patruleaza prin fata cladirii unde se gaseste biroul de informare al acestei rezervatii, birou care, din pacate, are un orar de functionare care-l face aproape inutil turistilor… Vestigiile geto-dacice nu intereseaza pe nimeni, in afara cautatorilor de comori… O serie intreaga de plante traditionale sunt pe cale de disparitie, piata fiind invadata de altele mult mai sarace in substante nutritive si mai lipsite de gust.

Datini si obiceiuri, inclusiv retete de preparare a unor produse alimentare de exceptie, risca sa se piarda definitiv. Acestea sunt valorile in care ar trebui investit. Iar, odata resuscitate, ele sunt cele care ar merita sa fie promovate ca branduri, locale, regionale si nationale. Franta este demult un brand in sine. Si, cu toate astea, lupta prin toate mijloacele sa promoveze valori de brand pornind de la diferitele traditii zonale. In timp ce noi fie ne ignoram traditiile, fie nu stim cum sa le eradicam mai repede.

Atata timp cat tu nu esti in stare sa descoperi de ce trebuie cu adevarat sa fii mandru ca esti roman, nimeni nu va da doi bani pe tine. De aceea, inainte de a incerca sa promovam un brand de tara, mai intai trebuie sa-l descoperim si pentru aceasta, inainte de toate, trebuie sa ne cunoastem si sa ne intelegem pe noi insine.

La fel stau lucrurile si cu brandurile, in general. Un brand trebuie mai intai sa-si inteleaga locul si valoarea in cadrul acestui mic sat planetar si abia apoi poate incerca sa si-l consolideze cu ajutorul PR-ului. Pentru ca mai intai trebuie sa existi, iar mai apoi totul e sa comunici. PR-ul este regele neincoronat al brandurilor, insa, atat timp cat nu vrea sa se compromita pe sine, nu poate sluji fantasme imaginare, ci doar branduri autentice.

Puteti citi articolul si pe strategic.ro.