Succesul tau e si al nostru!

In PR trebuie sa poti spune NU

BUSINESS ADVISER
martie 2008

Fiecare epoca a platit tribut propriilor zei. Secolul XX s-a inchinat televiziunii, care acum tinde sa fie detronata de multimedia. Secole la rand omenirea a fost insetata de informatii. Astazi este coplesita de ele, dar fascinata de comunicare, iar viitorul apartine ideilor remarcabile. Daca la inceput a fost cuvantul, astazi avem brand-ul. Daca imparatii aveau armate si ambasadori, brand-urile au descoperit PR-ul.

PR-ul, ignorat de multi, dar omniprezent, influentandu-ne pe fiecare dintre noi mult mai mult decat ne-am putea imagina, este, astazi, hulit de unii si adulat de altii. Ce inseamna, de fapt, PR? Este o intrebare aproape fara raspuns. Pentru unii trimite la relatiile cu publicul, pentru altii se rezuma la relatiile cu media, multora le sugereaza institutia purtatorului de cuvant, in timp ce si mai multi il trateaza ca pe un sinonim al comunicarii. Peste toate acestea, multi il percep ca pe o forma moderna de consultanta de brand. Din punct de vedere moral, parerile sunt total divergente. Brutal, s-ar putea spune ca “pentru unii e muma, pentru altii – ciuma”. Caci unii il considera o forma imorala si condamnabila de manipulare, in timp ce altii il considera motorul insusi al societatii zilelor noastre. Cine are dreptate? Fiecare, in felul lui. Cred ca nimeni nu ar putea concepe un model viabil al societatii de astazi lipsit de multiplele forme de manifestare ale PR-ului. Cu siguranta, exista insa in acelasi timp si multi care incearca sa dezinformeze, sa manipuleze pur si simplu, sa minta, in interes personal sau de grup. Exista insa vreun domeniu in care sa fim scutiti de astfel de abuzuri? Aproape sigur, nu! Ne putem permite atunci sa hulim PR-ul in ansamblul lui din cauza acestora? Greu de acceptat…

Un alt cuvant la moda, “mediatizare”, provoaca, la randul sau, nenumarate discutii. Mediatizarea te trimite imediat la advertising, dar si la PR. Daca in anul 2002, Al si Laura Ries faceau senzatie cu lucrarea “Caderea advertisingului si ascensiunea PR-ului”, in anii urmatori, analiza lor, fundamentata pe realitatile pietei americane, a fost reluata in multiple dezbateri referitoare la piata europeana. Discutia a fost deplasata apoi de Seth Godin, printr-o analiza asupra evolutiei actuale a complexului industriei televiziunii. Aceasta pertinenta si subtila analiza evidentiaza modul in care televiziunea si advertisingul s-au sustinut reciproc si au crescut impreuna pentru a ajunge acum la un declin rapid. Prin aceasta, insasi societatea de consum se schimba in mod radical. Iese din anii euforici, mimetici si inconstienti ai primei copilarii pentru a se maturiza, a se responsabiliza si a pretinde alte forme de comunicare asumate si pline de continut. Acesta este contextul in care a crescut si se maturizeaza fenomenul complex cunoscut sub numele comun de PR.

Dupa ce lumea a inteles ca fata de pericolul politico-militar avem, fiecare dintre noi, o responsabilitate, a urmat responsabilizarea fata de pericolele ecologice si, in final, de cele legate de propria sanatate. Din ce in ce mai multi oameni incep sa nu se mai multumeasca cu simple clisee, ci cauta informatii care sa le permita judecati de valoare proprii si luari de pozitie. Acestia sunt factorii activi ai societatii, avocati ai unor idei, idealuri sau ai unor simple produse ori ai diferitelor brand-uri. Ei isi verifica informatiile si iau atitudine, sunt lideri informali de opinie. Ei sunt adevaratii jandarmi impotriva formelor de manipulare ale PR-ului, dar si factorii activi in procesul de maturizare al societatii si in cel de primenire a brand-urilor. Datorita lor, ideile remarcabile, investitiile in cercetare si PR-ul incep sa fie mult mai rentabile decat advertisingul. Datorita lor, putem spune astazi ca PR-ul este regele neincoronat al brandurilor. Caci PR-ul nu este, in ultima instanta, decat un proces de comunicare bidirectionala ce permite o autentica informare a acestui public si, in acelasi timp, o competenta consiliere a brand-urilor. PR-ul poate fi privit, cu alte cuvinte, ca fiind acel liant care aduce publicul si brand-ul la un loc, permitandu-le sa se inteleaga reciproc si sa creasca impreuna. Prin aceasta economia, societatea insasi, capata un nou inteles si isi pot construi un nou viitor, un nou destin. Cele spuse anterior nu sunt afirmatii hazardate. Trebuie sa tinem cont de faptul ca PR-ul si brand-urile nu acopera doar universul economic, ci, in egala masura, pe cel politic, cultural, stiintific etc.

In acest context si cu aceste convingeri a luat fiinta si s-a dezvoltat agentia de PR ARENA Communications. Pentru a desfasura o asemenea activitate este important sa intelegi si sa accepti ca succesul tau nu poate veni decat ca o consecinta fireasca a succesului clientilor tai. Iar la succes nu poti ajunge decat prin efortul de a-ti intelege clientul si publicul tinta acestuia, de a fi sincer si onest cu fiecare dintre ei dar, in acelasi timp, si convingator.

PR-ul este o lupta. Dar nu o lupta cu un dusman sau un rival. Este o lupta cu timpul si cu tine insuti, pentru a reusi sa intelegi corect atat problemele clientului cat si pe ale publicului, sa reusesti sa construiesti acea forma de comunicare convingatoare, fara de care PR-ul nu poate exista si apoi iarasi sa analizezi, sa intelegi si sa mergi mai departe. In PR trebuie sa fii in stare, in primul rand, sa refuzi. Sa refuzi orice client in care nu crezi. Apoi este necesar sa te dedublezi, sa privesti fiecare subiect identificandu-te pe de o parte cu brand-ul, pe de alta, cu publicul tinta. Este o munca istovitoare, intr-un anume sens chiar sisifica, pentru ca nu poti spune niciodata “am terminat” si este, in egala masura, o munca fascinanta prin care devii si tu un mic demiurg ce creste odata cu lumea la a carei geneza contribuie si el. Da, PR-ul nu este doar regele neincoronat al brandurilor, el este demiurgul unei noi lumi in care intram fara ca macar sa ne dam seama!