Succesul tau e si al nostru!

Oportunitatile PR-ului

BUSINESS WOMAN
mai-iunie 2009

PR-ul reprezinta, fara indoiala, un domeniu extrem de atractiv. In primul rand, nu necesita investitii materiale majore. In al doilea rand, lasa impesia ca presupune o activitate simpla, la care ne pricepem cu totii. Nu e insa chiar asa…

Sunt domenii in care ai nevoie de un set de reguli clare si precise, ca in contabilitate. Iti poti da seama relativ usor daca ai sau nu competentele necesare. In altele insa ai nevoie, inainte de toate, de o intelegere mai profunda a societatii, a oamenilor. Ai nevoie de o experienta de viata si de o intuitie care reprezinta mult mai mult decat aprofundarea unor manuale, si un minim de exercitiu, de practica. Cred ca PR-ul este un asemenea domeniu! Cand incepi o afacere trebuie sa cunosti domeniul, sa intelegi piata si sa stii clar ce-ti propui. Dar, inainte de toate, iti trebuie entuziasm si pasiune. Mai ales, daca incepi o afacere de la zero, fara sa dispui de un capital semnificativ, este extrem de grea prima perioada in care trebuie sa faci fata singur tuturor problemelor, de la gasirea noilor clienti, la problemele de conceptie si la cele de secretariat, dar este parca si mai greu pana te obisnuiesti cu raspunderea pe care ti-o asumi fata de angajatii tai. Pentru multi, ideea de a incepe un business vine ca un vant de libertate. Este ideea de a scapa de sefi, de sarcini si de raspunderea ce-ti revine.

Ca antreprenor, este insa infinit mai complicat. Trebuie sa te obisnuiesti sa-ti dai singur raportul si, in locul acelei linisti pe care ti-o conferea data la care primeai salariul, te confrunti cu raspunderea de a-l asigura nu numai pentru tine, ci si pentru toti angajatii tai. Cand vorbim despre PR, nu cred ca avem de-a face cu un domeniu de care sa te poti apuca asa, pur si simplu. Cred ca PR-ul necesita o anumita experienta si intelegere a lumii in care traiesti. Este foarte important sa ai luciditatea de a aproxima corect momentul in care ai depasit deja acel prag incepand de la care ai intr-adevar capacitatea sa transformi visul in realitate. In plus, cand spui PR, prescurtarea de la relatii publice, suna simplu si frumos. Pare atat de clar incat parca nu mai ai nevoie de nici o explicatie. Sub acest nume se ascunde insa un ansamblu atat de vast de probleme incat mai bine renunti la incercarea de a formula o definitie. E mai simplu sa incerci sa circumscrii domeniul printr-o enumerare de probleme. Enumerarea va fi de altfel mereu alta, in functie de propria ta abordare. Ea este insa nu numai utila, ci si necesara pentru a fi in stare sa-ti structurezi businessul. Structurarea corecta a businessului reprezinta, de altfel, si o prima si esentiala cheie spre succes. Este important sa-ti structurezi mai intai ideile cu care pleci la drum. Apoi trebuie sa evaluezi de ce oameni ai nevoie si sa-ti organizezi corect colectivul cu care vrei sa lucrezi.

Modul in care reusesti sa armonizezi relatiile din firma este esential, pentru ca nu ai de a face cu o munca de rutina, repetitiva si usor ordonabila. Este o munca de creatie in care te confrunti, clipa de clipa, cu noi provocari carora trebuie sa le gasesti solutiile optime. Si solutiile trebuie sa le gasesti atunci, imediat. Stresul este imens, dar si satisfactiile sunt pe masura. Evident, atunci cand solutiile au fost corecte si succesul asigurat. Pentru asta ai nevoie insa de strategii corecte. E vorba, in primul rand de o strategie generala de abordare a pietei, e vorba apoi de o strategie cu privire la fiecare client, dar este vorba, in acelasi timp, si de strategiile necesare rezolvarii fiecarei probleme de comunicare in parte. Activitatea de PR necesita o intuitie speciala si o intelegere profunda a lumii in care traim, dar, in desfasurarea ei, se asaza, in mod necesar, sub aceeasi rigoare sub care se desfasoara si o campanie militara. PR-ul este, de altfel, intr-un anume sens, un fel de razboi permanent. Este insa un razboi pe care nu vei intarzia sa-l pierzi daca nu respecti principiile, daca incerci sa trisezi si crezi ca minciuna poate fi folositoare. PR-ul reprezinta, inainte de toate, o comunicare convingatoare. O comunicare inteligenta poate transforma multe minusuri in atuuri, dar nu vei castiga niciodata prin minciuna. PR-ul trebuie sa reprezinte o informare corecta si responsabila. Este o cerinta deontologica, dar si pragmatica, daca vrei cu adevarat sa-ti asiguri un succes pe termen mediu si lung. Ca in orice meserie, la fel ca in medicina sau in avocatura, si in PR ar trebui sa existe o deontologie profesionala clara, respectata de toti jucatorii.

Traim intr-o lume supraaglomerata si in plina globalizare in care suntem parca inecati sub valurile necontenite de informatii, aflandu-ne insa intr-o continua goana dupa informatii. PR-ul este cel care face diferenta dintre informatia care ajunge la noi si cea care se pierde. Si tot el este cel care face diferenta intre branduri si restul pietei, adica diferenta intre cele ce exista cu adevarat si cele ce se zbat in neant. PR-ul nu este doar regele neincoronat al brandurilor, el este demiurgul unei noi lumi in care intram fara sa ne dam macar seama.

Puteti citi articolul si pe businesswoman.ro.