Succesul tau e si al nostru!

PR-ul personal

EVA
noiembrie 2008

Pare sa fi trecut deja o eternitate de cand nu mai poti concepe un brand lipsit de PR. Sunt branduri mai mari sau mai mici. Unele reprezinta o companie, un partid ori un club sportiv, altele – un produs, o opera de arta sau o idee –, dar altele reprezinta o persoana, un politician, un artist sau un sportiv. Unele reprezinta branduri mondiale, altele se multumesc cu o existenta la nivel national sau chiar local. In lumea de astazi, nici unul dintre acestia nu poate exista fara un PR adecvat.

Dar, intr-un anume sens, fiecare dintre noi suntem, in cadrul unei colectivitati mai largi sau mai restranse, un brand. Aceasta inseamna ca fiecare ocupam un loc in mintea celor din jur, loc dat de o imagine, care chiar daca este direct legata de persoana si de caracteristicile personalitatii noastre, are o existenta si un destin distinct, al sau, dictat in mod esential de propriul nostru “PR personal”.

Ne miram de multe ori de imensele diferente dintre modul in care sunt perceputi oameni cu aptitudini similare sau, mai mult chiar, de modul in care oameni mult mai slab dotati reusesc in viata mult mai bine decat altii cu premise mult mai bune. De obicei, se vorbeste de sansa, de destin, de relatii etc. Exista insa o vorba din batrani care ne invata ca norocul si-l face omul cu mana lui. Intr-un limbaj mai modern, am putea spune ca diferenta o face PR-ul personal.

Sigur ca, de la un anumit nivel in sus, o mare vedeta, un politician, un mare om de afaceri trebuie sa apeleze la servicii specializate de PR. Dar PR-ul personal trebuie sa fim in stare sa ni-l facem si singuri. Si pentru multi este, de altfel, singura solutie.

Astazi, PR-ul face parte din cultura generala, din necesarele aptitudini individuale ale oricarui om modern. Asta nu inseamna ca toti am devenit sau vom deveni specialisti in PR. Faptul ca fiecare trebuie sa fim in stare sa ne gestionam facturile curente si conturile din banca, fie ele si sub forma de credit card, nu inseamna ca am devenit contabili sau experti in economie. Dar absenta acestor deprinderi te penalizeaza mai grav decat necunoasterea tablei inmultirii sau a regulilor de gramatica. Ele, toate, fac parte din necesara cultura generala a omului contemporan.

PR-ul nu se studiaza astazi in scoala generala, nu avem manuale propriu-zise de PR personal. Avem insa nenumarate carti care vorbesc pe intelesul fiecaruia despre diferite aspecte ale PR-ului personal. Numarul lor si faptul ca multe dintre ele sunt adevarate bestseller-uri demonstreaza nevoia resimtita astazi, la nivel social, pentru o reala instruire in aceasta directie. Fie ca vorbim de carti dedicate succesului in cariera, in afaceri sau in familie, de carti dedicate gandirii pozitive sau diferitelor forme de comunicare, de fiecare data avem de-a face, direct sau indirect, cu subiectul PR-ului personal.

Ce are de-a face gandirea pozitiva, o problema aparent strict personala si necunoscuta celor din jur, cu imaginea ta publica? Ea reprezinta chiar unul dintre factorii esentiali ai acestei imagini. Modul in care te manifesti, modul in care interactionezi cu cei din jur, modul in care reactionezi la diferite situatii si, in fine, look-ul tau general, toate, chiar daca nu-ti dai seama, depind de modul in care gandesti, de modul in care percepi o situatie data, impreuna cu toate implicatiile ei prezente si viitoare. In functie de aceste perceptii si judecati reactionezi, te manifesti si, prin urmare, esti perceput de ceilalti. De aceea, gandirea pozitiva este o premisa necesara succesului, respectiv unui posibil PR personal.

La polul opus gasim problemele formale, de imagine. Cum arata cartea de vizita, adresa de e-mail, cum privim, cum ne imbracam, cum vorbim etc. Exista nenumarate carti de asa-zise coduri de bune maniere, care incearca sa stabileasca diferite reguli rigide. Sunt apoi revistele de moda care vor sa ne convinga de faptul ca in anotimpul repectiv trebuie sa purtam o anumita culoare si o anumita croiala. Nimic mai fals. Regulile te scufunda in masa amorfa, fara nume, a celor lipsiti de personalitate. Este si aceasta o optiune… Dar este o optiune, si nu o obligatie! Disimularea este de multe ori o arma de succes. Dar numai atunci cand este folosita in mod constient si bine tintit, si nu atunci cand provine dintr-un spirit mimetic.

Tu esti cel care trebuie sa stabilesti cum vrei sa fii perceput si asta in functie de propriul tau plan de viitor. In primul rand, trebuie sa stii ce vrei sa faci cu tine insuti. Apoi, poti sa cauti drumul optim pentru a ajunge acolo unde ti-ai propus. Si abia apoi iti poti construi look-ul, nuantele proprii ale modului tau de comunicare si de comportament. Asta nu inseamna ca iti poti permite orice, nu inseamna ca un ghid de bune maniere bine scris ar fi inutil. Dimpotriva, este necesar, dar nu unul, ci mai multe, pentru ca, luand cunostinta de diferite norme existente la momente diferite si in locuri diferite, sa-ti poti stabili stilul propriu. Astazi, sunt prea putine norme general acceptate, iar majoritatea oamenilor de succes au fortat intotdeauna normele epocii lor pentru a-si crea un stil propriu si inconfundabil. Astazi, acest lucru este mai important ca oricand. Dar acest stil trebuie sa fie compatibil atat cu aptitudinile si caracteristicile proprii, cat si cu telul propus. Diferite amanunte vestimentare sau comportamentale care vor fi aplaudate la o persoana, pot fi intampinate cu hohote de ras sau cu dezgust in cazul alteia.

De abia dupa ce ti-ai lamurit aceste probleme poti cu adevarat sa-ti pui problema PR-ului personal, adica a modului in care vrei sa-ti construiesti si sa-ti gestionezi propria imagine. Aici intervine comunicarea sub multiplele ei forme. PR-ul nu priveste doar o analiza de moment, ci, in primul rand, o analiza pe termen lung, mereu adaptata si actualizata in functie de provocarile de moment. Dar PR-ul trebuie sa tina cont, in primul rand, de propriile tale calitati si defecte, de propriile tale limite. De aceea, mai intai trebuie sa te cunosti pe tine insuti, sa intelegi colectivul, mediul in care traiesti si sa analizezi cu suficient discernamant drumul, telul pe care ti l-ai propus in viata. Pe acest drum, PR-ul personal te va ajuta sa-ti construiesti si sa-ti aperi imaginea pe care o vor avea ceilalti despre tine, si care consideri ca te va sluji in atingerea telului tau.