Succesul tau e si al nostru!

PR-ul si criza de mobilizare

STRATEGIC.RO
2 iunie 2009

Mobilizarea reprezinta un factor esential, de care insa uitam in permanenta. Ati vazut vreodata o pisica cu pui cum pune pe fuga un caine de care, in mod normal, ar fi fugit mancand pamantul? Un prieten, extrem de sedentar, incoltit de caini, a sarit peste un zid mult mai inalt decat el. Criza te mobilizeaza… Dar intr-o situatie de criza exista insa si efectul invers. Sobolanii parasesc corabia ce se scufunda.

Ce face diferenta dintre mobilizare si dezinteres? Nu este vorba de argumente. Aceasta diferenta nu tine de jurisdictia logicii. Este o problema profund emotionala. Iti aperi copilul, viata sau un lucru care are pentru tine o valoare subiectiva deosebita, in mod spontan, nu in urma unei deliberari.

Ce se intampla intr-o firma cu probleme? Depinde de firma… Daca firma nu reprezinta decat un loc de unde incasezi un salariu si, eventual, unul de care nu esti foarte multumit, aplici spontan politica sobolanului. Si nu e neaparat nevoie sa gasesti un alt loc de munca, in fond nici un mic concediu in somaj nu e atat de rau. Daca firma reprezinta insa o a doua familie, careia ii apartii cu mandrie, s-ar putea sa ai un comportament mult mai apropiat de cel al pisicii din exemplul anterior. Ce vor face clientii? Daca erau oricum pe jumatate nemultumiti, vor fi aproape bucurosi sa se duca la concurenta. Daca se afla intr-o relatie profund parteneriala, s-ar putea sa reactioneze dupa principiul “prietenul la nevoie se cunoaste”.

In functie de pozitia firmei, criza poate actiona ca un puternic factor mobilizator sau, dimpotriva, poate produce o rapida destramare. De aceea, intr-o perioada de criza nu este importanta doar pozitia brandului in mintea ta, ci si in inima ta. Ori aceasta depinde, inainte de toate, de valorile promovate de firma si de modul in care le comunica. Evident, sunt lucruri care tin de cultura organizationala. Nu se aplica doar firmelor mari cu mii de angajati. Se aplica si celor mici, cu doar cativa sau cativa zeci de angajati. Sigur, formele de comunicare adecvate sunt de fiecare data altele. Dar problema este mereu aceeasi.

O firma puternica nu este doar aceea cu o buna rezerva de cash si cu o marja mai mare de profit. In egala masura, conteaza solidaritatea angajatilor si a clientilor, poate aceasta este chiar cel mai important asset al unei firme. Pozitia castigata in mintea si inima publicului tau este mult mai stabila decat marja de profit si cashul din banca. Acestea se volatilizeaza mult mai usor, in functie de fluctuatiile pietei.

Totul incepe de la acel sentiment ciudat de mandrie sau de rusine de a lucra la sau cu o anumita firma. Cu alte cuvinte, de pozitia brandului respectiv in piata. Atunci cand te vezi cu prietenii, iti face placere sa vorbesti despre firma la care lucrezi, sa povestesti ce faci acolo? Atentie! Nu e vorba de marimea firmei, ci de pozitia brandului in mintea si inima oamenilor. Poti fi mandru de o firma de apartament sau iti poate fi rusine de o multinationala.

Managementul de brand, tratat de prea multe ori cu usurinta, joaca un rol extrem de important. Dar este benefic atunci cand este corect inteles in relatie cu angajatii, cu clientii si cu publicul larg. Pentru ca firma in genere si brandul in particular nu au nevoie doar de ordine, de administrare. Ele au nevoie inainte de toate sa fie vii si convingatoare. Ele au nevoie de idei, de initiative. Iar efectele acestora depind de modul in care le comunici. Cea mai buna initiativa poate fi omorata, daca este prost comunicata.

In plus, ideile nu vin (in marea lor majoritate) de la un geniu care sta izolat la un birou. Nu vin nici intr-o sedinta fortata de brainstorming. Nu, ele vin dintr-o comunicare corecta si, prin urmare, dintr-o implicare profunda a fiecarui membru al organizatiei. Activitatea insasi trebuie sa stimuleze si sa valorifice brainstormingul. Abia atunci acesta va fi autentic, adica legat efectiv de viata, de realitatile organizationale. Vor fi lipsite de acea atat de frecventa doza de artificialitate care le face contraproductive, indiferent cat de creative pot parea in biroul managerial.

Ce inseamna comunicare? Inseamna PR intern si extern. Nu este vorba deci de o simpla comunicare. Nu este insa vorba nici de o activitate separata de sine statatoare. Este vorba de acea comunicare convingatoare si angajanta, capabila sa stimuleze, sa declanseze energii, simpatii, emotii si idei. PR-ul intern si extern nu ar trebui separate niciodata, chiar daca, in mod evident, difera in multe aspecte. PR-ul nu reprezinta simpla comunicare. El cuprinde analiza, consiliere, feed back comunicational. El face diferenta dintre schema si viata.

Orice idee sau initiativa, pentru a-si putea da masura, are nevoie de PR. Conditia reusitei? Sinceritatea si buna credinta. Sunt doua elemente fara de care mobilizarea reala este doar o iluzie.

Supravietuirea nu este insa o iluzie si nu se obtine prin iluzii. Ea se obtine prin mobilizare. Iar mobilizarea depinde de valori, de initiative, de comunicare, intr-un cuvant de PR. In perioada de criza, PR-ul corect inteles poate face diferenta dintre invins si invingator.

Puteti citi articolul si pe strategic.ro.